1 mei t/m 12 juni 2016

THE ELEMENTAL THAT FACES

Residency Jason Hendrik Hansma

jason-hendrik-hansma_2


Voor je, op de grond, ligt een ding. Voor mij, op de grond, ligt hetzelfde ding. Wij zien, voelen en denken verschillend als we naar dit ding kijken, maar we zijn het erover eens dat het daar ligt: in en voor zichzelf. In de interactie met dat ding dat voor onze voeten ligt ontdekken we iets dat terugkijkt, iets autonooms dat buiten ons bestaat. Het ding draait de rollen om en kijkt ons aan.

De Australisch Nederlandse kunstenaar Jason Hendrik Hansma is gefascineerd door de interactie tussen ons en de ons omringende dingen. In zijn werk speelt hij met de verschuivende, ongrijpbare betekenis van de wereld om ons heen. Dieren, planten, dingen; ze wenden zich af, spiegelen, verstillen, verschuilen of openbaren zich. Ze dringen door in onze oren en onze neus en mengen zich met andere dingen die we zien of bijna kunnen voelen met onze vingertoppen. De dingen lijken te spelen met onze drang telkens weer een verhaal te willen maken, een verhaal waarin wij het middelpunt zijn en al het andere van ons afhankelijk.

Tijdens zijn verblijf in Kunsthuis SYB zal Hansma werken aan een nieuwe 16 mm film waarin hij het Nederlandse idee van “natuur” bevraagt. Hansma laat zich hierbij inspireren door het werk van de filosofen, logici en overtuigd milieuactivisten Richard Sylvan en Val Plumwood.  Een filosofen echtpaar dat een radicale omslag van ons denken voorstond waarin ze de mens als middelpunt van het bestaan overboord gooide en hem terugplaatste als gelijke in een democratisch netwerk van planten, dingen en dieren, waarin ieder element evenzeer verlangt te overleven. Tegelijkertijd verkent Hansma, in samenwerking met de Dorpskerk van Beetsterzwaag, de mysterieuze relatie tussen mensen en religieuze objecten die een zekere culturele autonomie hebben verworven zoals de preekstoel, de kerkbank en het kerkraam. Vanuit beide projecten verdiept Hansma zijn onderzoek naar de Japanse notie van Mono no aware ofwel “het pathos van de dingen” of een “gevoeligheid voor het efemere”. Mono no aware is het bewustzijn van het vliedende van de dingen dat gepaard gaat met een zekere weemoedigheid, een besef dat dit vluchtige een staat van zijn is die ten grondslag ligt aan ons bestaan.

Jason Hendrik Hansma (1988) woont en werkt in Rotterdam. Hij studeerde aan de John Curtin University en het École Nationale Supérieure D’art de Dijon (BFA) in Perth (Australië) en Dijon (Frankrijk) aan het Piet Zwart Instituut in Rotterdam (MA) en was en deelnemer aan de Jan van Eyck Academie met een beurs van het Mondriaan Fonds.

jason-hendrik-hansma_5  jason-hendrik-hansma_3  jason-hendrik-hansma_6 jason-hendrik-hansma_1