15 november 2014 t/m 6 januari 2015

WHEN SPECTATORS WORK, WORKERS OBSERVE – THE BEGINNING IS THE LAST PART TO BE CREATED

Residency Marianna Liosi, Alessandra Saviotti

syb-photo-002_edited-1_detail_web

IN SAMENWERKING MET
MARCEL DICKHAGE EN CATHLEEN SCHUSTER

EINDPRESENTATIE
20 DECEMBER 15.00u
Lees meer…

Het cinemamuseum in Lyon is gehuisvest in de oude filmfabriek van de gebroeders Lumière, het DIA: Beacon in New York huist in een gebouw waarin de etiketten voor koektrommels werden gedrukt, WIELS is ondergebracht in een voormalige brouwerij in Brussel en Kunsthuis SYB is gevestigd in wat ooit een kleine snoepjesfabriek was.

Het waren allemaal plekken waar hard werd gewerkt tegen een vaak schrander loon en daarmee bij uitstek het soort plekken waar men in de jaren zestig het liefst geëngageerde films vertoonde. Inmiddels is de politiek geëngageerde cinema verhuisd van de fabriek naar de white cube van de hedendaagse kunstruimte. En op haar beurt heeft de hedendaagse kunstruime haar intrek genomen in het fabrieksgebouw dat in deze post-Fordiaanse tijd zijn oorspronkelijke functie lijkt te hebben verloren. Líjkt te hebben verloren, want je kunt je afvragen of een kunstruimte niet ook een soort fabriek is. Is een instituut als Kunsthuis SYB niet ook een plek waar dingen worden geproduceerd? Dingen als beelden, maar ook kunstenaarsjargon, lifestyle, een set van waarden…

In de tekst “Is a museum a factory?” omschrijft Hito Steyerl het museum als de “flagship store van de culturele industrie, bemand door gretige vrijwilligers die er voor niets willen werken”. Als dit zo is, vraagt Steyerl zich af, hoe functioneren politiek geëngageerde films dan in deze context?

Marianna Liosi en Alessandra Saviotti nemen de tekst van Steyerl als leidraad voor hun project “When spectators work, workers observe”. Gedurende de komende zes weken zullen beide curatoren onderzoeken welke rol Kunsthuis SYB inneemt als hedendaags productiebedrijf door terug te gaan naar een vroegere functie van het pand: een snoepfabriekje. Gedurende de werkperiode zullen kinderen uit het dorp een productielijn opzetten en voor de komende feestdagen een voorraad snoepgoed aanleggen. Ze worden hierbij geholpen door een professioneel snoepmaker en de curatoren, medewerkers en vrijwilligers van SYB. Het hele proces – van de eenvoudige grondstoffen en de ruwe elastische massa waaruit snoep wordt vervaardigd tot aan de keurige stapels doosjes met zelfontworpen etiket en brandlogo – zal worden gefilmd door de kunstenaars Marcel Dickhage en Cathleen Schuster. In samenwerking met Liosi en Saviotti ontwikkelen ze een filmscript op basis waarvan het beeldmateriaal wordt verzameld en verwerkt in een film waarin de actuele discussie over ‘de kunstruimte als fabriek’ en ‘de fabriek als kunstruimte’ centraal staat. De film zal worden getoond tijdens de eindpresentatie in Kunsthuis SYB.

Alessandra Saviotti en Marianna Liosi (Jan van Eyck Academie, Maastricht) doen sinds 2009 onderzoek naar de economische crisis. Centraal in hun onderzoek staat het effect dat de manifestatie van de crisis in de directe leefomgeving van kunstenaars heeft op hun werk. In 2011 presenteerden Saviotti en Liosi “The Nation of Art without a Future” in het kader van het Art Trail Festival: National Interest in Cork. De expositie was het resultaat van een onderzoek naar hoe kunstenaars ten tijde van de financiële crisis en bezuinigingen in Italië en Ierland de problemen aanpakken en overwinnen. Tijdens het This Is Not A Gateway Festival in Londen (2013) organiseerden Saiotti en Liorsi een filmvertoning en een discussiebijeenkomst over de natuurlijke leefomgeving als een entiteit die wordt misbruikt door politieke macht onder de titel “De gemeenschappelijke ruimte van de Toekomst”.

Marcel Dickhage en Cathleen Schuster (Jan van Eyck Akademie, Maastricht) werken sinds 2001 samen aan een oeuvre dat kan worden getypeerd als ‘kritische vormgeving’. Als conceptueel kunstenaars werken ze met verschillende media als fotografie, video, objecten, installaties en tekst. Hun werk vertrekt vanuit de klassieke fotografie en komt tot stand in een uiteenzetting met vraagstukken rond bijvoorbeeld de toenemende flexibilisering van de arbeidsmarkt en de effecten van de globalisering. Een steeds terugkerend motief is de wisselwerking tussen de begrippen ‘documentair’ en ‘fictief’.

 

Lees meer over de historie van het pand van Kunsthuis SYB

Lees meer over de KINDERWORKSHOP SNOEP MAKEN

WHEN SPECTATORS WORK, WORKERS OBSERVE – THE BEGINNING IS THE LAST PART TO BE CREATED
Marianna Liosi en Alessandra Saviotti
Projectperiode 15 november 2014 t/m 6 januari 2015

SYB is open voor het publiek op iedere zaterdag en zondag tussen 13.00 en 17.00 uur en op afspraak.

Dit project wordt gesteund door


Van Teyens Fundatie

PAUWHOF FONDS /
OVERVOORDE – GORDON STICHTING

en de vrijwilligers van Kunsthuis SYB.

 

Mediapartner:

 

Meer informatie:
SYB
06 14 94 76 12
info@kunsthuissyb.nl

website Marianna Liosi
website Alessandra Saviotti

 


guests: Bodies at Work

 


guests: Manual Labour

 


guests: Ying Que

 


kinderworkshop snoep maken