Circles 2019 – 2021
Met bijdragen van: Josje Hattink, Anna-Rosja Haveman, Vanessa van ’t Hoogt, Brenda Tempelaar en Liza Voetman.
In haar werk houdt beeldend kunstenaar Josje Hattink (1990) zich vaak bezig met onze perceptie en interpretatie van landschappen. In een tijd waarin de natuur een belangrijk onderwerp is in de media en politiek, stuurt ze haar publiek door case-study’s van door de mens gemaakte landschappen en plaatsen. Zo bevraagt ze de status-quo van onze ‘natuurlijke’ omgeving.
Kunsthistorica Anna-Rosja Haveman (1993) is werkzaam als schrijver, presentator en curator. Haar huidige onderzoek focust op het landschap als kritisch materiaal van kunst in het licht van ecologische crises.
Vanessa van ‘t Hoogt is kunsthistorica, en is werkzaam als onderzoeker, docent, presentator, curator en schrijver. Haar huidige onderzoek omvat onderwijscollecties van kunstacademies (bv. Rijksakademie Amsterdam) en de relatie tussen kunst en geneeskunde, voornamelijk in het geneeskunde onderwijs in het verleden en heden.
(in 2018 schreven Anna-Rosja en Vanessa samen voor Tubelight over Almende, de Tweede Triennale van Beetsterzwaag)
Brenda Tempelaar (1990) maakt publicaties en tentoonstellingen waarin kunstproductie, infrastructuur en architectuur centraal staan. Zij was deelnemer van de Van Eyck academie in Maastricht en won de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek in 2016. Voor SYB wil zij interdisciplinaire producties maken.
Liza Voetman (1992) is werkzaam als docent, schrijver en onderzoeker binnen de beeldende kunst. Ze is vooral geïnteresseerd in het gebied tussen autonomie en heteronomie: of, en hoe, externe condities autonomie van kunst kunnen versterken, en/of (waar) het dit juist overneemt.