10 t/m 14 februari 2016
MANO Y MANO
Tentoonstelling Art Rotterdam Intersections 2016
SYB op Art Rotterdam Intersections 2016
Op de kunstbeurs wordt niet gehandjeklapt over de prijs van een kunstwerk. Wat je wel ziet is handen die elkaar enthousiast schudden, handen die schouderklopjes geven en handen die nonchalant worden neergelegd op een schouder tijdens een zoen. En heel af en toe kun je handen betrappen op de stevige handdruk die een koop bezegelt. De kunstbeurs is niet langer in de eerste plaats een plek van handel, maar wordt steeds vaker ingericht als een plek waar kunstminnaars, kunstenaars, curatoren, galerieën en instituten elkaar ontmoeten, zien en weerzien. De kunstbeurs is een plek waar relaties worden gesmeed, gemasseerd of benadrukt met een eenvoudig handgebaar.
Dit handgebaar staat centraal in de vier werken en performance die Kunsthuis SYB dit jaar presenteert tijdens Art Rotterdam Intersections 2016 in de Van Nelle Fabriek onder de titel Mano y Mano. De titel betekent letterlijk ‘hand en hand’ en is een verbastering van de Spaanse uitdrukking Mano a Mano (hand tot hand) wat letterlijk een handgemeen betekent en figuurlijk een vorm van competitie. In Mano y Mano brengt curator en lid van SYB’s programmeringscommissie Vincent van Velsen verschillende kunstwerken samen die ieder een communicatieve functie van de hand en diens gebaar als uitgangspunt hebben. Zo verkent Semâ Bekirovic in haar video-installatie The Radiance of Sensible Heat, de overdracht van energie van de hand naar het object. In de installatie Thumbs Up beschouwt Machteld Rullens de ontwikkelingen van de anti-apartheidsbeweging ANC aan de hand van opeenvolgende, verschillende gebaren: van de opgestoken duim tot de gebalde vuist. In de fotoserie Endless Chain neemt Erica van Loon de hand als de maatgever voor de dingen om ons heen. Aimée Zito Lema presenteert een deel van haar beeldarchief Untitled (Gestures), een groeiende verzameling foto’s uit zowel publieke als private collecties waarin (hand)gebaren leidraad vormen. Gedurende de Kunstbeurs zal het collectief All the Cunning Stunts de economie van de kunstbeurs doorkruisen door de handdruk in te zetten als metaforisch glijmiddel van de economie en alternatieve ‘queer currency’ met hun doorlopende performance If + Trust.
Semâ Bekirovic (1977, NL) werkt op het spanningsveld tussen het vasthouden en loslaten van controle. Ze laat haar werk bepalen door kans en toeval; principes die ten grondslag liggen aan de natuur en die een belangrijk impact hebben op ons bestaan.
Sema Bekirovic studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en verbleef van 2005 tot 2006 als artist-in-residence aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Recent werd haar werk getoond in solotentoonstellingen bij Stigter van Doesburg in Amsterdam (2015), Museum Jan Cunen in Oss (2013) en The Hayward Gallery in London (2010).
Erica van Loon (1978) zoekt op associatieve wijze naar verbanden tussen het lichaam van de aarde en dat van de mens. Ze gebruikt een raamwerk van patronen, dat refereert aan bestaande modellen waarmee we onze omgeving en onszelf identificeren.
Erica van Loon studeerde architectonisch ontwerpen aan de Hogeschool voor de Kunsten Constantijn Huygens te Kampen en beeldende kunst aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Van 2005 tot 2007 resideerde ze aan De Ateliers in Amsterdam en in 2012 verbleef ze als artist-in-residence aan het Banff Centre for the Arts in Canada met een beurs van het Mondriaanfonds.
Machteld Rullens (1988, NL) toont de schoonheid en absurditeit van het alledaagse door documentaire strategieën te combineren met fictieve elementen. Ze haalt haar inspiratie uit de meest gangbare dingen, welke zij positioneert en manipuleert met als doel het bevragen van waarheid en werkelijkheid.
Machteld Rullens studeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag en aan het Piet Zwart Instituut in Rotterdam. Haar werk was te zien in meerdere groepstentoonstellingen in binnen- en buitenland. Onder andere in 2015 in het Sober and Lonely Institute in Johannesburg en in galerie Dürst Britt & Mayhew in Den Haag.
Aimée Zito Lema (1982, NL/ARG) maakt het grootste deel van haar werk in samenwerking met de betrokken gemeenschap. Haar werk ontstaat vanuit een voortdurende interesse voor arbeidsomstandigheden en collectieve levensvormen.
Aimée Zito Lema studeerde aan de University of the Arts in Buenos Aires en de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Van 2009-2011 volgde ze de Master Artistic Research aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Van 2013-2014 werkte ze aan het langlopende onderzoeksproject Body at Work bij Casco, office for art design and theory in Utrecht. In 2014 was ze als gastdocent verbonden aan het ArtEZ in Arnhem. Momenteel werkt Zito Lema als artist-in-residence aan de Rijksakademie in Amsterdam.
All the Cunning Stunts is een samenwerkingsverband tussen de in Aotearoa (Nieuw Zeeland) geboren kunstenaars Liz Allan, Clare Noonan, Rachel O’Neill en Marnie Slater. Sinds 2010 maken ze samen beelden, teksten en performances.