30 april t/m 4 mei 2003
REALE BUTTERBROTE
Residency Maxi & Moritz, Dineke Oosting, Anja Teske
Echte belegde boterhammen: geciviliseerd, gecultiveerd of mysterieus?
Projectperiode 30 april t/m 4 mei 2003 met het hoogtepunt op Koninginnedag
Tijdens het project Reale Butterbrote van Maxi&Moritz (Dineke Oosting, Groningen en Anja Teske, Berlijn) worden ruimtevullende projecties vertoond van boterhammen op alle mogelijke oppervlaktes in Kunsthuis Syb. Geprojecteerd op wanden, vloeren en plafond en met namen als Zivilisierte Schokolade en Kultiviertes Fleisch worden de dagelijkse boterhammen fascinerende tapijten of behang. Bezoekers kunnen de boterhammen naar titel en smaak uitkiezen en in handformaat nuttigen.
De boterham die bijna iedereen elke ochtend met smaak verorbert, laten Maxi&Moritz op een andere wijze zien. Kijken is niet altijd waarnemen. Maxi&Moritz proberen de dagelijkse dingen op een andere manier te laten doordringen in het bewustzijn. Tegelijkertijd vormt deze ‘actie’ een kwinkslag naar het dagelijks brood dat voor de kunstenaar keer op keer weer een verovering vergt. Het is een klein eerbetoon aan de beurzen, prijzen, stipendia en de WIK, hoewel het ook met deze middelen een strijd blijft voor de kunstenaar.
Dit is het eerste project van ‘Maxi&Moritz’, de schelmen naam waarachter zich Dineke Oosting en Anja Teske verschansen. Zij leerden elkaar kennen tijdens een stipendiumjaar in Künstlerhaus Schloss Balmoral in Duitsland in 2001, waar zij de overeenkomsten ontdekten in hun ideeën over kunst en kijken. Zo ontstond het project Reale Butterbrote.
Dineke Oosting (Tweede Exloërmond, 1967) onderzoekt vaker het effect van schaaltransformatie op de essentie van dingen. Eerder deed zij dat door het scheppen van kleine werelden, waarin zij objecten van ware grootte combineerde met miniaturen. Oosting genoot haar kunstopleiding aan de Academie Minerva en is met haar werk regelmatig te zien geweest in Duitsland en Nederland. Verder is zij actief in verschillende samenwerkingsverbanden met kunstenaars uit Groningen.
Anja Teske (Minden, Duitsland, 1964) heeft zich als fotograaf ook in het verleden geïnteresseerd in de betekenis van dagelijkse huishoudelijke handelingen, zoals stofzuigen en slagroomkloppen. Teske volgde kunst- en fotografieopleidingen in Hannover, St.Petersburg en Londen en is sinds ’99 docent fotografie aan de Universiteit van Hannover. Zij exposeerde met haar foto’s onder meer in Parijs, Londen en in haar eigen land en won diverse prijzen.