15 mei t/m 20 juni 2015
AS THE LAKE SAID TO THE BOAT
Sjoerd Westbroek, Frans-Willem Korsten, Edward Clydesdale Thomson
Old Man [the sun] showed them the roots and the berries, and showed how to gather these, and certain times of the year they should peel the bark of some trees and eat it…
(Grinell, G.B. 1913. Blackfeet Indian stories. C. Scribner’s Sons, New York.).
De binnenbast van naaldbomen was eeuwenlang een belangrijke bron van voedingsstoffen in de laatste maanden van de strenge winters van Lapland. De Sami, de inheemse bevolking van Noord Scandinavië, stroopten de bomen van hun buiten- en binnenbast, maar lieten altijd voldoende levend cambium achter om de boom niet ernstig te verwonden. De littekens die hierdoor zijn ontstaan in de stammen zijn nu nog te lezen als inscripties die eeuwen nadat ze zijn aangebracht nog tot ons spreken als negatieven van een alledaagse handeling. De bossen spelen daarom in het leven van veel Zweden een bijna religieuze rol; als je alleen wilt zijn met iets dat groter is dan jezelf en de wereld om je heen, ga je naar het bos.
In Kunsthuis SYB onderzoekt de kunstenaar Edward Clydesdale Thomson in de komende weken het spanningsveld tussen verschillende waardesystemen zoals het gebied tussen de spirituele ervaring van het Zweedse bos en de economische waarde van het bos gericht op optimale houtproductie. In de ruimte tussen dergelijke waardesystemen ontstaat het complexe politieke spel dat onze verhouding tot het ons omliggende landschap bepaalt.
Tijdens zijn verblijf in Beetsterzwaag gaat Clydesdale Thomson in gesprek met kunstenaar Sjoerd Westbroek en Frans-Willem Korsten, bijzonder hoogleraar film- en literatuurstudies. In As the lake said to the boat analyseren de drie onze waardesystemen door vooral te kijken naar de ruimte tussen verschillende waardesystemen. Zo worden de oerbossen van het verre Lapland verbonden met het kunstmatig gevormde polderlandschap rond Zeewolde waar in de jaren tachtig en negentig met veel idealisme en ambitie een grote reeks landschapskunstwerken verrees. Het beeldenpark – dat ‘De Kunstbaan’ werd genoemd – kent inmiddels een woelige geschiedenis van verwaarlozing door beleidsmakers en ontvreemding van kunstwerken door de lokale bevolking. Sjoerd Westbroek onderzocht de maatschappelijke idealen die ten grondslag lagen aan deze inmiddels vergeten kunstplannen en de toekomstmogelijkheden voor wat er nu nog van over is. In gesprek met Korsten en Clydesdale Thomson verkent Westbroek het spanningsveld tussen het sociaal democratische ideaal van de kunst als een bijdrage aan de ontwikkeling van het volk, de economische belangen van de toeristensector en de individuele, autonome praktijk van de betrokken kunstenaars.
Edward Clydesdale Thomson, Sjoerd Westbroek en Frans-Willem Korsten ontmoetten elkaar 8 jaar geleden op het Piet Zwart Instituut en zijn sindsdien altijd in gesprek zijn gebleven. Ze wisselen kunstwerken en teksten uit, reageren op elkaars werk en houden elkaar scherp. In Beetsterzwaag intensiveren de vrienden hun gesprek met als doel een gezamenlijke film te maken waarin het begrip ‘locatie’ centraal staat. Deze film zal gepresenteerd worden tijdens de eindpresentatie in Kunsthuis SYB op 21 juni. Tijdens de weekenden is Edward Clydesdale Thomson aanwezig in kunsthuis SYB om met bezoekers van gedachten te wisselen over onze verhouding tot specifieke locaties en landschappen.
Edward Clydesdale Thomson (1982) is Schots en Deens en woont en werkt in Nederland. Hij studeerde af aan het masterprogramma van het Piet Zwart Instituut in Rotterdam en volgde het BArch programma aan de Glasgow School of Art. Van 2011 tot 2012, verbleef hij aan de Rijksakademie van Beeldende kunsten in Amsterdam en in 2011 won hij de Lecturis Award en werd hij genomineerd voor de Prix de Rome. Het werk van Edward Clydesdale Thomson was onder andere te zien in de solo-tentoonstelling Causa Finalis (2012) in Galerie Fons Welters, Amsterdam; de Prix de Rome 2011; SMART Project Space, Amsterdam en Secret Gardens (2012), TENT, Rotterdam.
Sjoerd Westbroek (1979) woont en werkt in Rotterdam. Hij studeerde in 2008 af aan het masterprogramma van het Piet Zwart Instituut in Rotterdam en verbleef in 2013 aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Recente projecten zijn onder andere The Building a Pedantry of Lines aan de Jan van Eyck Academie en Pick up this book, een installatie en publicatie voor de tentoonstelling If Mind Were All There Was, Kunstverein Göttingen. Sjoerd Westbroek is mede-oprichter van ADA (Area for Debate and Art) in Rotterdam.
Frans Willem Korsten is bijzonder hoogleraar ‘Literatuur en samenleving’ aan de Erasmus Universiteit en universitair hoofddocent aan de opleiding Film- en literatuurwetenschap van de Universiteit Leiden. Samen met Yasco Horsman richtte hij het Leids Platform voor Literatuur, Recht en Retoriek op.
As the lake said to the boat
A film by Frans-Willem Korsten, Edward Clydesdale Thomson & Sjoerd Westbroek.
Premiere: Sunday 21st June 2015 11am to 5pm at Kunsthuis SYB, Beetsterzwaag.
Twee uitstekende koks en een man met verstand van schoonmaken besluiten samen te komen in SYB. Of moeten we zeggen: een deskundige fotograaf en twee cameramannen in opleiding; een gearriveerde wetenschapper en twee kunstenaars; een beginnende filosoof, een filmer, en een voormalige theaterman? Ze zijn daar om een korte film te maken, getiteld ‘As the lake said to the boat’. Gedurende een turbulent diner beslissen ze waar de film over zal gaan. Kernpunt van hun debat is een camouflagepak dat uitstekend geschikt is om samen te smelten met het landschap. Dus ze gaan er op uit om de omgeving van Beetsterzwaag te verkennen. Ze vinden een meer gevuld met water dat kan worden geleegd en een meer dat geen water mag bevatten. Ze ontdekken dat een camouflagepak niet werkt op een golfveld. Ze beklimmen bergen van houtsnippers. En dan winnen ze de jackpot als ze de beroemde 1 kilometer lange renbaan van Lippenhuizen vinden. Hier krijgt hun film een dramatische ontknoping in een nog nooit vertoond experiment met henzelf en de camera.
Trailer: https://vimeo.com/130621802