31 juli t/m 10 september 2013

DECALCIFYING OUR PINEAL GLANDS

Residency Shana Moulton

Kunsthuis SYB ligt in Opsterland: een landelijk heidegebied gekenmerkt door een aantal opvallende bossen. Op die manier biedt SYB haar bewoners naast het huis ook een bijzondere ‘bosrijke’ omgeving. Iemand die de neiging heeft om naar zo’n landelijke omgeving af te reizen (en die bovendien vaak in het bos te vinden is) is de kunstenares Shana Moulton.

Moulton is vooral bekend door haar digitaal gemanipuleerde eenkanaals videoreeks Whispering Pines, met in de hoofdrol haar alter ego Cynthia. Geboren uit de ambivalente affectie die Moulton voelt voor het ‘vrouwelijke’, zoekt Cynthia naar doel en voldoening middels woondecoratie, zelfhulpattributen en cosmetische rituelen. Het personage van Cynthia verpersoonlijkt Moulton’s brede interesse in lichamelijke en spirituele angsten die typisch zijn voor onze huidige technisch geavanceerde en postspirituele wereld. De compleet zelfgeproduceerde omgevingen van Moulton combineren spiritualiteit, popcultuur en consumentisme op een humoristische wijze, maar verwijzen tegelijkertijd naar duistere thema’s als escapisme, onzekerheid en isolatie.

Hoewel het soloproject Whispering Pines de kern vormt van Moulton’s praktijk, zijn samenwerkingsverbanden van cruciaal belang voor haar werk. Haar verblijf bij SYB biedt Moulton dan ook de juiste omgeving en het moment om kunstenaarsvrienden zoals Noa Giniger, Nick Hallett, Andrew Kerton en Lucy Stein uit te nodigen. Deze kunstenaars hebben niet alleen een sterke artistieke connectie met het werk van Moulton, maar ze zijn ook in staat om de grenzen van haar praktijk te bevragen en te verleggen. Tijdens haar residentie in SYB zal Moulton kijken naar de dynamiek van hun gedeelde huishouden. Ze zal hun samenwerking onderzoeken met speciale aandacht voor de positionering van huishoudelijke objecten, geïnspireerd door de volgende geografische uitspraken van Simone Forti:

‘Elke beslissing over wat verplaatst moet worden en waar naartoe, verfijnt het discours over hoe we leven. 
Als ik onzeker zou zijn over een bepaald object, zou ik het verplaatsen naar een onduidelijke plek en de volgende dag teruggaan om mijn antwoord te vinden.’

Maar, zoals eerder gezegd, de huishoudelijke setting van SYB incorporeert ook een typisch Nederlandse ‘natuurlijk kunstmatige’ omgeving, belichaamd in de aanwezige beeldenparken, natuurreservaten, recreatiegebieden en nationale parken zoals De Alde Feanen en het Drents-Friese Wold. Juist deze landschappen en ‘earthworks’ zouden wel eens centraal kunnen komen te staan in de op samenwerking geënte residentie van Moulton. Zij wil graag onderzoeken hoe bepaalde vormen van ‘land art’, en specifiek de nabijgelegen Broken Circle Spiral Hill van Robert Smithson, zich kunnen verhouden tot haar eigen praktijk en die van haar samenwerkingspartners. Binnen deze niet-stedelijke omgeving van SYB zal Moulton bovendien nieuwe scenario’s voor haar alter ego Cynthia creëren. 

Shana Moulton (1976, VS) woont en werkt in Queens, New York. Ze behaalde een BFA aan de University of California in Berkeley, een MFA aan de Carnegie Mellon University en bezocht de Skowhegan School of Painting and Sculpture en De Ateliers in Amsterdam. Ze is een artist-in-residence geweest bij The Sommerakademie in Berne, the Lower Manhattan Cultural Council en Harvestworks in New York. Moulton heeft tentoonstellingen gehad en performances gedaan op plaatsen zoals The New Museum, MoMA P.S.1, The Kitchen en Socrates Sculpture Park in New York, Migros Museum in Zurich, The Times Museum in Guangzhou, The 29th Ljubljana Biennial en ook de Migrating Forms in New York, Impakt Festival in Utrecht, Rencontres Internationales en het European Media Arts Festival. Ze heeft een tentoonstelling gehad bij Electronic Arts Intermix en haar werk is vertoond op Arte TV en Art21 van PBS.

Noa Giniger (1977, IL) is een Israëlisch kunstenaar die in Nederland woont. De samenwerking tussen Moulton en Giniger begon toen de twee elkaar ontmoeten in 2003 in Pittsburgh op de Carnegie Mellon University. Samen hebben ze kostuums en sets ontworpen en foto’s geënsceneerd. Ook werkten ze samen bij de Ateliers in Amsterdam en maakten ze een video als onderdeel van Noa’s project Zimmer for FAB bij Kunsthuis SYB.

Andrew Kerton (1981, GB) is een Engelse kunstenaar en woont in Londen. Kerton en Moulton ontmoetten elkaar bij De Ateliers in 2004 en hebben daarna samengewerkt bij verschillende projecten. Hun meest ambitieuze werk was een multimedia video-performance waarin het Bijbelboek Openbaringen tegenover Nietzsche’s concept van Eeuwige Wederkeer werd gezet.

Lucy Stein (1979, GB) is een Engelse kunstenares en woont in Glasgow. Haar samenwerking met Moulton begon ook bij De Ateliers. Onder hun samenwerkingsprojecten vallen de organisatie van een groepstentoonstelling in hun appartement in Geuzenveld, genaamd Flounder, het maken van twee video’s met daarin zowel gefilmde acties en geschilderde animaties, en een gezamenlijke installatie voor de Frieze Art Fair in 2008. Ze werken vaak met het idee van‘revalidatie’.

Nick Hallett (1974, VS) is een in New York gevestigde componist, zanger en impresario die door alle genres en media heen werkt om zo innovatieve, multidisciplinaire en op muziek gebaseerde performances te creëren. Hallett’s eerste eigen opera, een samenwerkingsproject met Moulton genaamd Whispering Pines 10, speelde in The Kitchen in april 2010, The San Francisco MoMA in 2012 en The Warhol Museum in 2013.

DECALCIFYING OUR PINEAL GLANDS
Shana Moulton
Projectperiode 31 juli t/m 10 september 2013

Dit project wordt mede gefinancierd door het Mondriaan Fonds.