29 maart t/m 7 mei 2013
CANDY HOUSE / SNOEPHUISJE
Residency Kamila Szejnoch
Wat speelde zich eigenlijk af aan de Hoofdstraat 70 vóórdat Kunsthuis SYB bestond en vóórdat Sybren Hellinga en zijn ideële galerie het kleine huis in Beetsterzwaag betrokken? Dit was de eerste vraag die Kamila Szejnoch zichzelf gesteld moet hebben toen ze in aanraking kwam met Kunsthuis SYB. Het is namelijk de tweede natuur van de Poolse kunstenares om te graven in het verleden van specifieke plekken, op zoek naar elementen die onze identiteit hebben vormgegeven. Szejnoch vertaalt haar bevindingen in krachtige, iconische installaties en interventies in de publieke ruimte waarin ze de verwachtingen, illusies en idealen van onze eigen tijd opnieuw verbindt aan de verwachtingen, illusies en idealen van onze voorouders.
In Kunsthuis SYB vond ze een verleden dat tot ieders verbeelding zal spreken. Want in het huis aan de Hoofdstraat nummer 70 bevond zich ooit het snoepwinkeltje van Beetsterzwaag en omstreken. En zoals de snoepwinkel uit ieders jeugd een plaats heeft veroverd in ieders herinnering, zo moet ook dit snoepwinkeltje een indruk hebben achtergelaten in het collectieve geheugen van dit kleine dorp. Kamila Szejnoch stelt zichzelf de taak alle particuliere herinneringen te verzamelen en te organiseren in een expositie die ons dichter bij de identiteit van Beetsterzwaag als suiker minnend dorp moet brengen. Ze zal memoires verzamelen in gesprekken met de bewoners of de voormalige eigenaars van de snoepwinkel en tijdens activiteiten in het Kunsthuis zoals een workshop snoephuisjes maken. Kers op de taart van haar residency is een grote praalwagen die geheel in het thema van Candy House / Snoephuisje past en tot plezier van menig zoetekauw mee zal rijden in de parade ter gelegenheid van Koninginnedag in Beetsterzwaag op 30 april.
Kamila Szejnoch studeerde aan Academy of Fine Arts in Warsaw en volgde van 2006 tot 2008 het programma van het Dutch Art Institute in Enschede. Ze nam deel aan verschillende residencyprogramma’s. Onlangs verbleef ze in Zuid Korea als resident van het Incheon Art Platform. In haar werk probeert ze achterhaalde elementen uit het verleden te benaderen door ze te actualiseren, belachelijk te maken of door een herinnering nieuw leven in te blazen. Haar werk bestaat veelal uit twee elementen: een gegeven, gesloten, historisch en traditioneel element en een nieuw, hedendaags, open en interactief element. Met haar projecten wil ze ons datgene teruggeven dat we vergeten zijn of weg hebben geschreven als hopeloos achterhaald symbolisme.
Eliza Proszczuk studeerde schilderen aan de Academie voor Schone Kunsten in Warschau en de master beeldende kunst aan St.Joost in Den Bosch. Op dit moment werkt ze als assistent bij de multi-media en scenografie afdeling van de Academie voor Schone Kunsten in Warschau. In haar kunst verwerkt ze maatschappelijke vraagstukken. Onlangs maakte ze projecten samen met gevangenen en kinderen. Haar werk toont het contrast tussen jeugd, onschuld en een sprookjesachtige werkelijkheid en wreedheid en geweld.
Dit project wordt mede gefinancierd door Het Mondriaan Fonds en provincie Friesland.