18 januari t/m 19 februari 2006
DOMUS QUADRIGEMINA
Residency Klaas Koetje
Analoge virtuele onwerkelijkheid in Kunsthuis Syb
Domus Quadrigemina is een soloproject van videokunstenaar Klaas Koetje waarin Kunsthuis Syb wordt getransformeerd tot een virtuele onwerkelijkheid. Virtuele onwerkelijkheid is een begrip dat Koetje hanteert om zijn analoge manier van werken te karakteriseren en dat niet los gezien kan worden van ontwikkelingen in de hedendaagse kunst. Daarmee neemt hij geen stelling in tegen digitale kunst maar houdt hij vooral een hartstochtelijk pleidooi voor de ongekende mogelijkheden van analoge media met video als zijn persoonlijke fascinatie.
In Domus Quadrigemina verandert Kunsthuis Syb in een audiovisuele projectie van zichzelf. Geluid en beeld zijn enerzijds het resultaat van de akoestische eigenschappen van de verschillende ruimtes, anderzijds zijn ze tegelijkertijd een projectie van diezelfde ruimtes. Het Kunsthuis houdt op te bestaan als fysieke ruimte maar blijft waarneembaar als audiovisuele entiteit. Deze paradox zet zich door tot in het oneindige en in dat proces ontstaat volgens Koetje de vraag wat de werkelijkheid is, wat onwerkelijkheid is, wat virtuele werkelijkheid is en tenslotte dat virtuele onwerkelijkheid dan ook als mogelijkheid moet bestaan. In deze projecties van de (on)werkelijkheid treedt de bezoeker binnen en wordt daardoor meteen onderdeel van die projecties.
In Domus Quadrigemina combineert Koetje voor het eerst twee van zijn manieren van werken met video die beide hun oorsprong vinden in ‘feedback’. In het ene geval is dat de ‘feedback’ van geluid waarmee videobeelden worden opgewekt en in het andere geval is dat de ‘feedback’ van beeld waarmee geluid wordt geproduceerd. Bij het maken van videotapes die Koetje Videografieën noemt, heeft hij alle audiovisuele verschijnselen in de studio in de hand. Veranderingen in beeld en geluid worden dan gemaakt door met volumeveranderingen te werken. In een installatie als Domus Quadrigemina maakt hij zich afhankelijk van de specifieke akoestische eigenschappen van de ruimte waarin de installatie zich bevindt. Het is een afhankelijkheid die hij bewust opzoekt om de bezoeker een centrale rol te geven in de installatie. Iedere beweging die de bezoeker maakt, heeft invloed op het geluid en het beeld omdat lichamelijke aanwezigheid en beweging voortdurend effect hebben op de akoestische omgeving die Koetje hoor- en zichtbaar heeft gemaakt. De bezoeker is dus niet alleen degene die het kunstwerk bekijkt of ondergaat maar er een bepalende invloed op heeft.
De titel van het project verwijst naar het deel van de middenhersenen dat wordt aangeduid met de term Corpora Quadrigemina. In dit gedeelte van de hersenen bevinden zich de schakelfuncties van horen en zien. Dit sluit direct aan op de fundamentele manier waarop Koetje video beschouwt: het gelijktijdig vastleggen van beeld en geluid op een magneto-dynamische tape. In Domus Quadrigemina wordt niets vastgelegd op tape maar het gelijktijdig ontstaan van beeld, geluid en de rol van de bezoeker daarin leiden ongetwijfeld tot een indringende belevenis waar de Corpora Quadrigemina van de bezoeker een hele kluif aan zullen hebben.
Klaas Koetje is autodidact en heeft de laatste jaren aan verschillende groepsexposities meegedaan. Met ‘Golven (Waves)’, een installatie voor 12 marifoons in een strandhuisje was hij betrokken bij Cabanes op Texel (2002). In 2004 presenteerde hij in Public Space With A Roof in de voormalige filmacademie in Amsterdam de beamerinstallatie LOOP, a virtual irreality. Zijn Videografieën zijn te zien in de Videoskoop van Galerie Sign in Groningen en P///akt in Amsterdam.
Naast zijn videowerk is Koetje betrokken bij het Kunstenaarsgezelschap De Zoete Hanen en is hij actief als recensent voor Kunsthuis Syb en Tubelight. Daarnaast is hij schrijver en heeft in het verleden gepubliceerd in het literair tijdschrift De Gids en recentelijk in het poëzietijdschrift Krakatau. Als schrijver heeft hij ook bijdragen geleverd aan projecten van Henry J. Alles, te weten Het Eerste Nederlandse Legpuzzelcafé met het boekje/catalogus ‘De Rondeling’ en Point de Vue: Disposition et Murmurs met ‘The Napkin Trail, stage 2’ (Engels-Nederlandse aforismen op servetten).
DOMUS QUADRIGEMINA
Klaas Koetje
Projectperiode 18 januari 2006 t/m 19 februari 2006
Opening: Zaterdag 28 januari 2006, 17.00 uur
Donderdag tot en met zondag 16.00 tot 21.00 uur
(Klaas Koetje is aanwezig tijdens de openingsuren)