10 t/m 23 maart 2003

LEENTJEBUUR

Project Henry J. Alles

Henry Alles i.s.m. basisscholen, basisschoolleerlingen, leerkrachten, kunstenaars, galeries, dorpshuizen, bibliotheken, musea, de gemeente Opsterland en het Onderwijskundig Adviesbureau

In maart 2003 start een voor het Kunsthuis totaal nieuw project in samenwerking met het Onderwijskundig Adviesbureau Opsterland. Het project is onderdeel van Kunst uit de Klas. Dit is een samenwerkingsproject tussen basisscholen, basisschoolleerlingen, leerkrachten, kunstenaars, galeries, dorpshuizen, bibliotheken, musea, de gemeente Opsterland en het Onderwijskundig Adviesbureau. Het doel ervan is: om hedendaagse kunstenaars, kinderen en leerkrachten met elkaar in contact te brengen. Een confrontatie tussen kind en kunstenaar geeft mogelijkheden kunst te integreren in de dagelijkse belevingswereld van jonge mensen. Kunsthuis Syb heeft in dit kader beeldend kunstenaar Henry Alles voorgedragen. Zijn project is getiteld “Leentjebuur”. Hij wil kinderen laten zien dat kunst alle vormen kan aannemen die de makers maar willen. En dat kunst niet altijd een schilderij in een lijst is maar ook een hele grote berg ‘suiker’ kan zijn, door alle deelnemende kinderen uit Leentjebuur bijeen geleend.

Titel: “Leentjebuur”
Bedenker: Henry J.Alles / Vista Works
e-mail: alles@post.com
tel: 050-5251850

Kunst kan alle vormen aan nemen die de makers maar willen. Maar wat het ook word het zegt iets over de tijd waarin en de plek waar het gemaakt is. In dit geval: “Leentjebuur”, jaar: 2003, plaats: Kunsthuis SYB, Beetsterzwaag, Friesland. Kunst is niet altijd een schilderij in een lijst maar kan ook heel goed alleen maar een idee zijn. Want ga maar na. Jij kunt denken aan een kunstwerk wat je nog nooit hebt gezien maar dat kunstwerk zit niet echt in je hoofd alleen de gedacht eraan. “Leentjebuur”’ wil een nog niet bestaand kunstwerk uit het hoofd halen en zichtbaar maken. ‘Leentjebuur’ wil zichtbaar maken dat jullie leven in Beetsterzwaag anno 2003. Beetsterzwaag is een door mensen bedachte naam, met door mensen bedachte straten en grenzen, van tuinhekje tot wegafsluiting. Waar mensen worden geboren die een naam krijgen, één die vaak ook nog verteld waar je vandaan komt. “Beetsterzwaag, wie bent u?”

“Wat gaan we doen?”
Toon wie je bent in Leentjebuur. Ga naar de buren en stel je voor. “Hallo, ik ben die en die en ik vroeg mij af of ik een kopje suiker van u kan lenen? Hoeveel suiker kunnen we lenen in een paar dagen? En van wie? Genoeg om mensen uit te nodigen voor een kopje koffie. Tenminste als iemand een kopje heeft geleend, en koffie en melk en een lepeltje.

“Wat ga jij doen in Leentjebuur?”
Misschien ben jij iemand die gemakkelijk iets durft te lenen, maar anders ben je misschien beter in het maken van een uitnodiging. Of toch erg goed in koffiezetten. Of zorgen voor een persbericht?

“Wat wordt het eindresultaat?”
Een nu nog onvoorstelbare berg suiker’ die toch ook een soort groepsfoto is van Beetsterzwaag.

Over Henry.J.Alles, NIET VOOR KINDEREN
Niet het werk zelf is vaak de reden om een kunstzinnige bijdrage van mij te vragen. Ook ikzelf had tijd nodig om dit te begrijpen. Maar mijn aanwezigheid en het speelse karakter wat ik geef aan mijn werk heeft een opvallende rol en wordt gewaardeerd. Dat ik daarom wordt gevraagd in plaats van dat men zegt dat ik zo mooi schilder maakt ook dat ikzelf steeds meer begrijp over de relatie tussen kunst en kijker. Om nog meer begrip hiervoor te ontwikkelen werk ik momenteel vanuit een hyper’ concept.

“Welcome to the next level” een hyper-concept : als in een computer-game bevinden de spelers zich op een bepaald niveau/level. Door overwinning ga je naar het volgende niveau. Vrij reizen tussen niveaus is niet mogelijk. Alleen door buiten het spel te gaan staan is er een overzicht van alle niveaus van het spel mogelijk. Die positie buiten het spel is op een niveau binnen een ander spel. De spelstrategie bevat netwerk-verbindingen en (on)eindige hoeveelheid paden om langs deze verbindingen te reizen.

Een voorbeeld van hyper-concept is Vista Works. Onder deze naam presenteer ik veel van mijn werk. De naam is een merknaam, een logo en een omschrijving voor een typisch soort werk van mijn hand. Een Vista Work maakt een netwerk van verbindingen waarin alles met alles verbonden is binnen de context van het onderwerp om aan te tonen dat de realiteit slechts een groep aannames is waar wij overeenstemming over (denken te) hebben.

Dankzij de ontwikkeling van het hyper-concept was het mogelijk voor mij om mijn vocabulaire terug te brengen tot enkele basis-statements over hoe ik te werk ga: na een onderwerp te hebben gekozen begin ik met de ontwikkeling van spelregels met een bijna faustiaanse benaderingswijze, vaak als een archeologisch onderzoek van de Nieuwste Geschiedenis, met gebruikmaking van feiten en fictie, herinterpreteren van alledaagse handelingen en gebruikmakend van wereldse beeldtaal als logo. Met een dynamische perceptie van de tijd binnen een conceptuele, perceptuele en talige werkelijkheid. Om installaties, performances, geluid, muziek, video en environments te maken. Met vaak een speels karakter.

“Over Henry.J.Alles”, WEL VOOR KINDEREN
Niet mijn werk is vaak de reden om een kunstzinnige bijdrage van mij te vragen. Ook ikzelf had tijd nodig om dit te begrijpen. Maar mijn aanwezigheid en het speelse karakter wat ik geef aan mijn werk is opvallend en heeft aantrekkingskracht. Dat ik daarom wordt gevraagd in plaats van dat men zegt dat ik zo mooi schilder maakt ook dat ikzelf steeds meer begrijp over de relatie tussen kunst en kijker. Om nog meer begrip hiervoor te ontwikkelen werk ik momenteel vanuit een spel-gedachte.

” Welcome to the next level” een hyper-gedachte : als in een computer-game bevinden de spelers/kijkers/kunstenaars zich op een bepaald niveau/level. Door overwinning/begrijpen ga je naar het volgende niveau. Vrij reizen tussen niveaus is niet mogelijk. Alleen door buiten het spel te gaan staan is er een overzicht van alle niveaus van het spel mogelijk. Die positie buiten het spel is op weer een niveau binnen een ander spel. De spelstrategie bevat netwerk-verbindingen en (on)eindige hoeveelheid paden om langs deze verbindingen te reizen.

Een voorbeeld van hyper-gedachte is Vista Works. Onder deze naam presenteer ik veel van mijn werk. De naam is een merknaam, een logo en een omschrijving voor een typisch soort werk van mijn hand. Een Vista Work maakt een netwerk van verbindingen waarin alles met alles verbonden is binnen de reikwijdte van het onderwerp om aan te tonen dat de realiteit slechts een grote hoeveelheid afspraken is. Een Vista Work van mij was het Eerste Nederlandse Legpuzzel Café.

LEENTJEBUUR
Henry J. Alles
Projectperiode 10 t/m 23 maart 2003