24 oktober t/m 28 november 2004

BEWEGENDE WOONKAMER WOEKERT IN KUNSTHUIS SYB

Recensie door Ydwine van der Molen

Van eigentijdse meubelontwerpen in rotan komt niemand meer uit zijn luie stoel, maar het originele idee voor een kunstwerk van dit traditionele materiaal maakt direct nieuwsgierig. Interieurarchitect/beeldend kunstenaar Bert Kramer (1969) was vorige weekeinde in Kunsthuis Syb in Beetsterzwaag nog druk in de weer met een langgerekt houten staketsel dat nog het meest aan een geheimzinnige achtbaan deed denken. Met behulp van een medewerker van het Nationaal Vlechtmuseum in Noordwolde zou het skelet later met 2700 meter rotan tot een “bewegende huiskamer” worden getransformeerd. Daarbij doemen meteen visioenen op van gevaarlijk hellende kasten en rondvliegend serviesgoed, maar Kramer heeft daar heel andere ideeën over en kent wel meer dan vijftig manieren om zijn project aan te pakken.

In “Sixty Ways to Leave Your Lover” (vrij naar Simon en Garfunkel) ligt het rotan doodstil, uitnodigend glooiend over meubelvormen en de vloer in de voorkamer van de galerie.Maar een paar meter verderop komen de stengels eerst keurig naast elkaar los van de bodem om vervolgens hoger en hoger met een noodvaart ongetemd door de deuropeningen de gangen op te vliegen. Het is een kamer die wel begint maar nergens wil ophouden -of liever gezegd nog overal naar toe kan groeien, met zijn uiteinden als tentakels. Die tomeloze snelheid moet worden voortgezet in de onscherpe beelden van een nachtelijke snelweg in een film van kunstenares Marije van der Laan (1971) op een wand om de hoek, maar haar werk wordt een beetje naar het tweede plan geschoven door de zeggingskracht van het rotan object. Zo zou je ook bijna voorbij lopen aan de rechthoekige vliegers van Bastiaan Feenstra (1970) aan de achterkant van de galerie. Met hun witte transparantie hangen ze stram in het gelid aan ijzeren draden vlak achter elkaar, zonder dat het licht van de grote ramen nog iets van beweging kan suggereren.

Het kost vrij veel moeite om het imposante geheel goed te kunnen overzien en eigenlijk is dat een beetje jammer. Wat zou het mooi zijn als je die woekerende woonkamer meer op afstand zou kunnen bekijken, bijvoorbeeld in een knots van een landhuis.

SIXTY WAYS TO LEAVE YOUR LOVER
Bert Kramer
Projectperiode: 24 oktober t/m 28 november

Deze recensie werd geschreven in het kader van het recensentenprogramma van SYB. De recensie mag rechtenvrij worden gepubliceerd mits daartoe vooraf toestemming is verleend door SYB.

Dit project wordt mede gefinancierd door de Mondriaanstichting, Provincie Fryslân en het Nationaal Vlechtmuseum.