8 t/m 12 februari 2017

Gabber Nation 2.0: De Rotterdam Editie

Art Rotterdam Intersections

Feyenoord (1993)
Drawing by Bobby Jacques Feyenoord (1993) Drawing by Bobby Jacques

Kunsthuis SYB op Art Rotterdam Intersections 2017, 8 t/m 12 februari in de Van Nellefabriek.
Kunstenaars: Henrike Naumann, Boris Postma, Merle Vorwald, Bastian Hagedorn, Johannes Büttner, Tea Palmelund, Ekaterina Burlyga.
Curator: Agnes Winter.

Afgelopen zomer liet Kunsthuis SYB het stille, vredige Beetsterzwaag even flink op zijn grondvesten schudden met een dreunende presentatie van het project Gabber Nation. Bijeengebracht door beeldend kunstenaar Henrike Naumann, presenteerden zeven Duitse, Deense en Nederlandse kunstenaars het resultaat van een intensief artistiek onderzoek naar de geschiedenis van de gabbercultuur in Friesland en de huidige betekenis van gabber in Beetsterzwaag en omstreken. Ze interviewden Friese gabbers van het eerste uur, maar ook de jongere generatie voor wie hardcore muziek nog steeds een belangrijke rol speelt. Het kunstenaarscollectief bezocht historische plekken, feesten en andere bijeenkomsten en legde met hulp van de lokale bevolking een archief aan van foto’s, video’s en parafernalia. Het resultaat was een tentoonstelling van uiteenlopende installaties en geluidswerken, variërend van een reconstructie van het hoofdkwartier van ID&T, het brein achter Thunderdome (The Birth of Gabber, Henrike Naumann) tot een dystopische foto-installatie (Last Breath of the Homelands, Boris Postma) en de ultieme fysieke rave-ervaring samengeperst in een ruimte van niet meer dan 2 m2 (Cloud 9, Bastian Hagedorn). De werken spelen met de kenmerkende esthetiek van de gabbercultuur – van Mad Max tot Nike Air Max – en reflecteren tegelijkertijd de politieke en sociale betekenis van de beweging voor het platteland. In dit gemoedelijke dorp ontdekten de kunstenaars een verborgen drang naar destructie met een verrassende diepgang en hartstocht. Voordat je opnieuw kunt beginnen, moet eerst alles kapot!

Hoe anders is het in het hedendaagse Rotterdam waar de geestdrift van de gabberscene lijkt te zijn verdwenen met het grijs worden van de haren. De loodsen en lege scholen worden niet meer gebruikt voor legendarische feesten en het gabberhart lijkt alleen nog sneller te kloppen wanneer Feyenoord speelt en de hardcore door de speakers dreunt. Ooit was Rotterdam het epicentrum van de Nederlandse hardcore techno, met de notoire club Parkzicht, DJ Rob, Paul Elstak en Rotterdam Records. Dat was toen, maar welke rol speelt gabber in het Rotterdam van nu?

Voor Art Rotterdam Intersections 2017 brengt Kunsthuis SYB de groep kunstenaars uit Gabber Nation opnieuw bijeen voor Gabber Nation 2.0: de Rotterdam editie. In de specifieke context van de voormalige werkplaatsen van de Van Nelle fabriek in Rotterdam en onder leiding van curator Agnes Winter, brengen Henrike Naumann, Ekaterina Burlyga, Johannes Büttner, Bastian Hagedorn, Boris Postma en Merle Vorwald nieuw werk dat zich verhoudt tot de rijke geschiedenis van de gabberscene in Rotterdam terwijl het de hedendaagse relevantie van de subcultuur onderzoekt.

Geïnspireerd door de manier waarop lokale gabbers hun liefde voor de hardcore muziek verweven met hun lifestyle en interieur, recreëert Henrike Naumann een intieme persoonlijke ruimte waar huiselijkheid in sterk contrast staat met de harde, ruwe stijl van gabber. Boris Postma presenteert een foto-installatie naar aanleiding van zijn bezoeken aan historische plekken die ooit het decor waren voor beruchte feesten en Ekaterina Burlyga smelt en vervormt oude vinylplaten tot een sculptuur waarbij ze gebruik maakt van de apocalyptische esthetiek die zo kenmerkend is voor gabber. De vloerinstallatie Beyond Thunderdome van Merle Vorwald speelt met de vering van Nike Air Max en initieert de bezoeker in de hardcore-ervaring van dreunende muziek die vaak wordt vergeleken met het stampen van heipalen; een karakteristiek element in het akoestisch landschap van een stad. Zo ook de drilhamer: het geluid dat ten grondslag ligt aan een nieuw geluidswerk van Johannes Büttner en Bastian Hagedorn. Het werk vormt de soundtrack voor de presentatie: een hommage aan Rotterdam als stad van de arbeidersklasse.

Bij de tentoonstelling verschijnt ook een fanzine: Kern Zine, samengesteld en vormgegeven door Tea Palmelund. Palmelund liet zich inspireren door de ideeën van de schrijver Hakim Bey over Temporary Autonomous Zones (TAZ). Kern Zine kent dan ook geen duidelijke oorsprong, structuur of doel, maar biedt een open ruimte waarin de verschillende invalshoeken en het materiaal van Gabber Nation 2.0 samenkomen. Het magazine is tegelijkertijd de catalogus voor de tentoonstelling die al even on-hiërarchisch en volledig open zoekt naar een positie tussen dystopie en utopie.

 

Help Kunsthuis SYB in de totstandkoming van Gabber Nation 2.0 en doe een donatie!!

Ben je een (oude) gabber of/en een gulle kunstliefhebber en wil je Kunsthuis SYB en de kunstenaars betrokken bij Gabber Nation 2.0: de Rotterdam Editie steunen in de totstandkoming van de tentoonstelling tijdens Art Rotterdam? Dat kan door een financiële bijdrage over te maken (vanaf 10 euro) naar Kunsthuis SYB. Alle donateurs krijgen een exemplaar van de fanzine Kern Zine ontworpen door Tea Palmelund (tevens catalogus van de tentoonstelling). Doneer je meer den 25 euro dan ontvang je bovendien de jubileum editie van Kunsthuis SYB Our House in the Middle of the Street. Doneren kan via iDeal of rechtstreeks naar de bankrekening van Kunsthuis SYB onder vermelding van Gabber Nation 2.0. Wil je de publicaties ontvangen of in ontvangst nemen tijdens Art Rotterdam stuur dan een bericht naar info@kunsthuissyb.nl onder vermelding van Donatie Gabber Nation 2.0. Kunsthuis SYB is geregistreerd als Culturele Algemeen Nut Beogende Instelling (Culturele ANBI). Lees meer.

 

Gabber Nation 2.0: De Rotterdam Editie wordt mogelijk gemaakt door:

logo-downloads-nl-web-roze

artega