10 oktober t/m 13 november 2014

IN PRAISE OF LAZINESS

Residency Rumiko Hagiwara, Mounira Al Solh

press02_web
EINDPRESENTATIE: zaterdag 8 november, 14.00-17.00u
Wees welkom op de eindpresentatie van ‘In praise of laziness’. Met al het verzameld materiaal, teksten, beeldmateriaal en films. Én met gratis snacks en drankjes om gezamenlijk te luieren.

“Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen.” Zo staat het geschreven in de tien geboden. Arbeidsethos onderscheid de goeden van de boemelaars, de flierefluiters, de Taugenichts, de kunstenaars. “(…) Ik ben trots op het feit dat ik de luiheid heb gevierd in de kunst.” schreef Marcel Duchamp, waarmee hij zich meteen afzette tegen zijn tijdgenoot en grootse rivaal Pablo Picasso met zijn oeuvre van een slordige 50.000 werken. Al sinds de romantiek is luiheid een houding waarmee je je afzet tegen het systeem, een zoektocht naar een vrijplaats in een werkfabriek die alsmaar doordendert. Maar zodra je je bewust wordt van die houding begint die zoektocht al snel weer op werk te lijken…

Rumiko Hagiwara (Japan) en Mounira Al Solh (Libanon) gaan in SYB aan het werk om de luiheid te doorgronden. Want als luiheid ook verzet kan zijn en zelfs een andere vorm van werken dan heeft het een functie, een doel. In In praise of laziness vragen Hagiwara en Al Solh zich af hoe we luiheid kunnen herwaarderen zodat we een tegenwicht kunnen bieden aan het oordeel dat vaak doorklinkt in ons hoofd wanneer we onze tijd verdoen met schijnbare ledigheid. Wat gedijdt daar in die ledigheid? Toch zeker niet alleen de stem van de duivel?

Tijdens de recidencyperiode wordt het publiek uitgenodigd om samen met de kunstenaars deel te nemen aan een intensieve, kritische cursus luiheid. Het programma bestaat uit dagelijkse sessies luieren en speciaal samengestelde yoga- en meditatielessen om het luie lijf te trainen gecombineerd met boekbesprekingen, lezingen, filmscreenings en discussiebijeenkomsten. Het doel van het programma is om samen te werken en ervaringen te delen en te leren de luiheid in ons leven te begrijpen als een staat van zijn die we kunnen beoefenen. De inhoud van het programma verschijnt binnenkort op onze website.

Gedurende dit programma werken beide kunstenaars aan een script voor hun video; een conversatiestuk waarin de gesprekspartners de ideologie van luiheid in ons dagelijks leven verkennen.

 

Rumiko Hagiwara (1979, Tomioka, Japan) studeerde aan de Tokio Zokei University en de Koninklijke Akademie in Den Haag. Van 2008 tot 2009 verbleef ze aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Onder de titel “In praise of shadow” had ze in 2011 een solo-tentoonstelling in Jeanine Hofland in Amsterdam. Rumiko Hagiwara focust in haar werk op de subtiele, gewone dingen in ons dagelijks leven zoals een schaduw op de muur. In haar werk doet ze ons als toeschouwer suggesties die kunnen leiden tot dramatische wendingen in de manier waarop we triviale verschijnselen ervaren. www.rumikohagiwara.com

Mounira Al Solh (1978, Beirut, Libanon) studeerde schilderkunst aan de Lebanese Universiteit in Beirut en Fine Arts aan de Gerrit Rietveld Academie. Van 2006 tot 2008, verbleef ze aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Mounira Al Solh had soloshows in de Sfeir-Semler Gallery in Beirut en in de Kunsthalle Lisbon in Portugal. In haar werk deconstrueert Mounira videos, installaties, fotocollages, schilderijen en performances. Ze is hoofdredacteur van het tijdschrift NOA (Not Only Arabic). www.mouniraalsolh.com

Rumiko and Mounira, in dialogue about laziness at the exhibition “ I would prefer not to do” at SMBA Amsterdam

Rumiko and Mounira, in dialogue about laziness at the exhibition “I would prefer not to” at SMBA Amsterdam.

(Today I made nothing) HART magazine #108, 03.2013, P. 26

‘Today I Made Nothing’ by Joachim Coucke, HART magazine #108, 03.2013, P. 26

 

IN PRAISE OF LAZINESS
Mounira Al Solh en Rumiko Hagiwara
Projectperiode 10 oktober t-m 13 november 2014

SYB is open voor het publiek op iedere zaterdag en zondag tussen 13.00 en 17.00 uur.

Dit project wordt mede gefinancierd door:

PAUWHOF FONDS /
OVERVOORDE – GORDON STICHTING


en de vrijwilligers van Kunsthuis SYB.