4 januari t/m 14 februari 2012

GOLDEN AGE

Residency Francesca Grilli

Dit jaar vielen er over de hele wereld plotseling hele zwermen vogels uit de lucht. Al snel werd het fenomeen in verband gebracht met het naderende einde van de wereld in 2012: de vogels zouden hun gevoel van richting zijn verloren nu de magnetische polen van de aarde verschuiven. De Italiaanse kunstenares Francesca Grilli raakte gefascineerd door dit voorgevoel van een naderende kosmische catastrofe en besloot het tot het thema te maken van haar project The Golden Age.

Grilli grijpt hiervoor terug op Oro (2011), een project waarin ze op zoek ging naar de mythe van Koning Midas en de betekenis van goud. Geleidelijk is Grilli’s onderzoeksterrein verschoven naar het onzichtbare en het magische om in SYB uiteindelijk terecht te komen bij de alchemisten. Volgens diens overlevering leven wij nu in het laatste, ijzeren tijdperk. Aan het einde van dit tijdperk wacht ons de dood en de ontbinding. Maar volgens de alchemisten hoeft dit niet het definitieve einde te betekenen. Voor hen is de catastrofe juist een moment van transformatie: het einde van dit tijdperk biedt mogelijkheid om terug te keren naar een gouden tijdperk. De zoektocht van de alchemie naar een manier om basale metalen om te zetten in goud moet worden gezien als een queeste; een metafoor voor een weg naar spirituele transformatie.

Tijdens haar verblijf in SYB wil Grilli de queeste van de alchemisten doortrekken naar onze tijd. In een serie kleine rituelen rond het eten en drinken van goud wil ze samen met de bewoners van Beetsterzwaag op zoek gaan naar de huidige betekenis van dit kostbare materiaal en onze hedendaagse voorstelling van catastrofe en transformatie. Om haar te helpen in haar onderzoek heeft Grilli drie bijzondere gasten uitgenodigd: Alessandra Saviotti, een onafhankelijk curator geïnteresseerd in de relatie tussen voedsel en hedendaagse kunst, Odette Buntenbach, auralezeres en Maria Grazia Calo’, een professionele chef-kok uit Venetië gespecialiseerd in menu’s volgens historische tradities.

Francesca Grilli (1978, IT) leeft en werkt in Italië en Amsterdam. Ze volgde de XI Advanced Course in Visual Arts, Fondazione Antonio Ratti, Como (IT) in 2005 en verbleef in 2007 en 2008 aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Francesca Grilli vindt inspiratie in toevallige gebaren en details die haar opvallen in informele ontmoetingen en herinneringen uit het verleden. Verwerkt in haar performances en videowerken weet Grilli die kleine gebaren en details een verontrustende lading te geven, waarmee ze de ervaring van een plek verstoort en een nieuwe gewaarwording van tijd en ruimte teweeg wil brengen. Menselijke communicatie en vorm, zijn volgens de kunstenaar de drijfveren achter haar werk.

Grilli’s werk was te zien in twee recente solotentoonstellingen in de Riccardo Crespi Gallery in Milaan (2011) en het Mambo, Museum of Contemporary Art in Bologna (2010). Haar performances zijn o.a. opgevoerd in Frascati, Amsterdam (2010), Recontres Choregraphiques, Parijs (2010) en de Tanzfabriek, Berlijn (2009).  Grilli won de Terna Prize, Rome (2010), de Nuove Arti Prize, MAMBO Bologna (2009) en de International Prize for Performance in Centrale Fies/Galleria Civica di Trento (2006).

GOLDEN AGE
Francesca Grilli
Projectperiode 4 januari t/m 14 februari 2012

Lezing Alessandra Saviotti ‘Artist’s Restaurant’ en filmvertoning:
zondag 29 januari, 14.00

Feestelijke afsluiting en ‘artist talk’:
zondag 5 februari 14.00 uur

Programma 29 januari

Lecture Artist’s Restaurant
– History of food.  An introduction.
– Food and Art.
– Artist’s Restaurants. Filippo Tommaso Marinetti, Daniel Spoerri, Gordon Matta Clark, Rirkrit Tiravanija, Carsten Höller.

Film – Food and Traditions
– Stanley Tucci, Big Night, 1996, 107′
A failing Italian restaurant run by two brothers gambles on one special night to try to save the business.

Screening – Food and Society
– SuperFlex, Floaded Macdonalds, 2010, 21′
Flooded McDonald’s is a 21 minutes film work in which a convincing life-size replica of the interior of a McDonald’s burger bar, without any customers or staff present, gradually floods with water. Furniture is lifted up by the water, trays of food and drinks start to float around, electrics short circuit and eventually the space becomes completely submerged.

– Martha Rosler, Semiotics of the Kitchen, 1975, 6’09”
Semiotics of the Kitchen adopts the form of a parodic cooking demonstration in which, Rosler states, “An anti-Julia Child replaces the domesticated ‘meaning’ of tools with a lexicon of rage and frustration.” In this performance-based work, a static camera is focused on a woman in a kitchen. On a counter before her are a variety of utensils, each of which she picks up, names and proceeds to demonstrate, but with gestures that depart from the normal uses of the tool. In an ironic grammatology of sound and gesture, the woman and her implements enter and transgress the familiar system of everyday kitchen meanings – the securely understood signs of domestic industry and food production erupt into anger and violence. In this alphabet of kitchen implements, states Rosler, “when the woman speaks, she names her own oppression.”

– Martha Rosler, A Budding Gourmet, 1974, 17’45”
In A Budding Gourmet, Rosler explores the ideological processes through food preparation comes to be seen as “cuisine,” a product of national culture. Accompanied by the strains of a violin concerto, Rosler’s deadpan narrator explains her reasons for wanting to become a gourmet. Photographs from food and travel magazines alternate as Rosler’s narrator discusses food as a key to refinement, breeding, and, in the case of “Eastern” cuisines, spirituality. For her, cooking is a way of accumulating and demonstrating cultural capital, whether it is the haughty elegance of a France she’s never visited, or the fiery exoticism of a Brazil from which she’s just returned and is now “hers” to share with her friends. Rosler illuminates how the concept of the gourmet is bound up with notions of class, as well how the kitchen, traditionally seen as the woman’s sphere of power, is used to cultivate mastery over other cultures, just as surely as is the “male” sphere of politics.

– Peter Greenaway, The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover, 1989, 124′
The wife of an oafish restaurant owner becomes bored with her husband and considers an affair with a regular patron.

Dit project wordt mede gefinancierd door:
het Mondriaan Fonds
L’Ozio
, Amsterdam
Italiaans cultuur instituut in Amsteram

Bakkerij Verloop, Beesterzwaag



Meer informatie:
www.francescagrilli.com
E-MAIL

‘The Golden Age’ zal voortgezet worden in het Italiaanse expositierestaurant L ‘Ozio in Amsterdam.
Performance: 15 April, 17.30
Locatie: Ferdinand Bolstraat 26, 1072 LK Amsterdam