27 juni t/m 24 juli 2005

MAGIC SQUARES

Residency Maurizio Martinucci, Federico Bonnelli, Salvatore Fiorino

imagesprojectenarchief2005magic2005_magic_squares.jpg

De multimediakunstenaars Federico Bonelli en Maurizio Martinucci maken deel uit van SubMultimedia Research Lab, een platform dat zij in 1995 in Rome oprichtten om actuele kennis over onconventionele mediaobjecten te delen met andere kunstenaars en technici. SubMultimedia produceert onder meer videoclips, soundscapes en digitale ‘schilderijen’. Hun producties worden grotendeels generatief gevormd. Dat wil zeggen dat zij hun werk laten opwekken op basis van algoritmen en bestaand beeld- of geluidsmateriaal. De zich zo ontwikkelende compositie bepaalt doorlopend nieuwe input zodat er daadwerkelijk sprake is van een soort dialoog tussen de machine en het produkt.

Tijdens het project Magic Squares in Kunsthuis Syb wil het duo een digitaal schilderij genereren op basis van ter plekke gemaakte foto’s. Als onderwerp van hun fotografie nemen zij een SATOR vierkant – een magisch vierkant van vijf bij vijf dat in elke richting betekenis heeft. Daarnaast willen de kunstenaars schilderijen van Mondriaan en eventuele soundscapes als bron aanwenden. Een bewegend schilderij dat zo wordt gegenereerd noemen Bonelli en Martinucci een Protoquadro. Eerdere Protoquadro’s zoals Unlikely Canvases (2003) en The Secret Life of Flowers (2004) die zij maakten in samenwerking met de Amerikaanse kunstenaar en fotograaf Amy Jackson worden tijdens de werkperiode op een plasmascherm in het Kunsthuis vertoond.

Bonelli en Martinucci nodigden de theatervormgever en kostuumontwerper Salvatore Forino uit om de eerste twee weken deel te nemen aan de ontwikkeling van dit project. Elk weekend openen de kunstenaars de deuren voor belangstellenden. Tijdens het laatste weekend vinden openbare gesprekken plaats onder de titel Our art is about transformation: reflections on a futurist manifesto of the 21st century. Hierbij wil Bonelli ingaan op ideeën van de Italiaanse futurist Boccioni uit Pittura e scultura futurista (1914) en The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction (1936) van Walter Benjamin op basis waarvan SubMultimedia zijn eigen manifest Transformatorio (2002) schreef.

Federico Bonelli (Rome, 1969) studeerde in 1995 af in de wetenschapsfilosofie met als onderwerp deterministische chaos. Vervolgens studeerde hij geschiedenis en filosofie van de wiskunde totdat hij besloot tot meer praktisch filosofisch onderzoek. Sinds 2001coördineert hij het SubMultimedia Research Lab waarin hij al zijn interesses verenigt ziet. In 2002 verhuisde hij naar Amsterdam.

Maurizio Martinucci (Salerno 1968), alias TeZ, woont sinds 2002 in Amsterdam. In 1990 volgde hij een workshop aan de Universiteit van Padova voor programmeurs in de elektronische muziek. Sindsdien is hij actief in de elektronische muziek, met een specifieke interesse in generatieve composities en de relatie tussen muziek en beeld. In 2003 toonde hij zijn eerste geslaagde generatieve schilderijen tijdens het Killercode/Pixel seminar in de Waag in Amsterdam. Later dat jaar toonde hij verdere ontwikkelingen tijdens het Musica ex Machina festival in Bilbao.

Salvatore Forino (Salerno, 1968) werd opgeleid als kostuumontwerper in Florence, Salzburg en aan de Central School of Fashion in Londen. Hij werkte o.a. voor de Nederlandse Opera en de London Royal Opera House. In 2004 presenteerde Forino samen met TeZ een omgeving/installatie tijdens het London International Festival of Theatre.

Werkperiode van 27 juni t/m 15 juli / Presentatieperiode van 16 juli t/m 24 juli
Feestelijke afsluiting met lezing over transformatie op zondag 24 juli om 16.00 uur
Openingstijden zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur en op afspraak

 

MAGIC SQUARES
Federico Bonelli & Maurizio Martinucci
Projectperiode 27 juni t/m 24 juli 2005

Dit project wordt mede gefinancierd door de Mondriaanstichting, de Provincie Fryslân en Philips.